Kuva kertoo enemmän

Kotisivuilla sisältö on tärkein. Tärkeää on myös käytettävyys, ja selkeä rakenne on pop! Perustavoite on tietenkin se, että asiat löytyvät sivuilta helposti ja nopeasti. Ja kuvat! Kuvituksella ja omaa toimintaa korostavalla visuaalisella ilmeellä voi viestiä korostaa. Sisältöä tukevasti, sivurakenteeseen hyvin istuen ja asioiden löydettävyyttä helpottaen.

Visuaalinen viestintä on tutkitustikin viestinnän trendi. Laaja, vuosittainen European Communication Monitor 2017 -kysely vahvistaa sen että visuaalisuus tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa myös strategisessa viestinnässä.

Millaisia kuvia kotisivuille kannattaa laittaa? Valokuvia vai piirroksia? Itse valitsin piirrokset, ja alun alkaen tuumin etten valokuvia sivuille lainkaan laittaisi. Siitä periaatteesta tingin, sillä asiantuntijatyössä on aika olennaista että tekijä sivuilla näkyy. Mutta ehkä sen valokuvani vielä tyylitellyksi piirrokseksi vaihdan – jää nähtäväksi.

Itse asiassa aloitin omien kotisivujeni suunnittelun kuvien kautta. Tiesin, mitä palveluja tarjoan ja tiesin, että piirroksilla ne on selkeintä ja mielenkiintoisinta esille tuoda. Tuumasta toimeen puhelin käteen ja pian oli palaveri sovittuna Piirre Oy:n kanssa. Ideointipalaveri Mirva Jäntin kanssa oli enemmän kuin helppo ja tehokas. Kerroin toiminnastani, Mirva kyseli ja kuunteli. Ammattilainen oli asialla, sillä piirrokset olivat juuri sitä ja oikeastaan enemmän kuin osasin etukäteen kuvitella. Kaupan päälle tullut neljäs kuva – tämän tarinan kuvituskuva – on myös osuva ja aika hilpeä. Se sopii sillä vaikka teen työtä tosissani, ei työnteko ole virallisen vakavaa.

Kehitys kehittyy, ja kotisivujen julkaisun jälkeen mukaan tulivat rukkaset. Ne syntyivät myös helposti. Eräässä suunnittelupalaverissa kuvailin itseäni työrukkaseksi. Rukkanen on maatilalla kasvaneelle mieluinen asia. Se tarkoittaa sitä, että hommat ovat käynnissä ja asioita oikeasti edistetään. Kuva rukkasista jäi muhimaan, ja seuraavassa palaverissamme viikon päästä ne tuli piirrettyä puhtaaksi. Siitä kiitos Talentreen Ilona Luostariselle. Ja hip hei vaan, saman tien vein ne kotisivuille.

Kuvat innoittivat myös uuden esitteen tekemisessä. Olin jo jonkin aikaa miettinyt käyntikortin rinnalle A5-esitettä ja rukkaskuvan jälkeen kuului se tarvittava klik! Raikas ja iloinen esite on ilo ottaa esille tapaamisissa. Itselleni tulee aina mieleen erottuvan lopputuloksen lisäksi syntyprosessi. Se tekemisen ja ideoinnin meininki, ja se yhteistyö. Se on vähintään yhtä tärkeä kuin se mitä kuvituksilla saadaan aikaan.

Kuvituksilla voi vahvistaa brändiä eikä ainoastaan kotisivuilla vaan myös muissa viestintä- ja markkinointikanavissa. Itse aion aktivoitua LinkedInissä ja Facebookissa, ja muutakin on mielessä. Kuvat innoittavat, ja sehän on hyvä juttu.